Resa till Indonesien 1994

. Tillbaka <UPP> Word-Dok Tillbaka <UPP>

22 SEP Torsdag (1)
Avresa från Göteborg med SAS (SK 521) Klockan 16.50 och efter dykt två timmars flygning landar planet i London klockan 17.55. Här börjar problemen. Jag finns inte i datorn trots att min biljett är bekräftad med OK. Personalen ber mig att återkomma en timme senare, för att se om jag kan komma med planet. Detta gör jag, men det stora problemet är mellan Kuala Lumpur och Denpasar. Jag kan inte få besked förrän mitt plan landar i KL. Så det är att ha lite is i magen och avvakta. Avresa med Malaysia Airlines MH 715 till Kuala Lumpur klockan 22.00

23 SEP Fredag (2)
Ankomst till Kuala Lumpur klockan 17.35 lokal tid efter 12½ timmars flygning. Hör mig för om min flygning till Bali, men den är inte klar än. De ber mig att återkomma i morgon i samband med boardingen. I värsta fall får jag väl ta nästa plan och stanna någon extra natt i Huvudstaden. Tommy och jag tar en Taxi för 25M$ till centrum, där vi kommer fram sent på kvällen. Tar in på ett Kineshotell för 30M$. Går runt lite i staden och äter på McDonalds.

24 SEP Lördag (3)
Tidigt på morgonen, före rusningstrafiken åker vi tillbaka till flygplatsen med samma chaufför som i går. Jag kommer med planet och får betala flygplansskatt med 20M$. Detta får man göra om väntetiden är större än åtta timmar. Flyger från KL avgår klockan 10.00 och landar på Bali & Denpasar flygplats tre timmar senare klockan 13.00. Bali är en liten ö på 5620 m2, som Gotland ungefär, strax söder om ekvatorn i Indonesien. Tar en Bemo "En Taxi som är en slags pickup bil). Den lastas smockfull med folk, och blir därför ett av de billigaste sätten att resa runt. Man kan också välja att chartra den men man får då betala för alla platserna!" till Kuta för ca 3 $, och går av vid Bemo corner. Övernattning i DR på Anom Dewi Youth Hostel, som ligger på en av sidogatorna till Jalan Buni Sari. Med 10% rabatt betalar vi 13,500 Rp. Vi stannar 2 Nätter.

25 SEP Söndag (4)
Jag badar i havet och tappar mina glasögon. Dessa går inte att hitta. Jag ber några barn om hjälp, och lovar dem 20,000 Rp om de hittar mina glasögon. Det är Söndag och det finns inga optiker öppna. Så det är bara att hoppas på det bästa i morgon.

26 SEP Måndag (5)
Vi åker vidare till Lombok och Mataram för att få tag i en Optiker. Vi ber chauffören att stanna utanför (i stället för ett hotell). Efter omkring en halvtimme så har jag ett par nya glasögon. Pris 110,000 Rp för bågar och glas. Vi övernattar på Hotell Kambodja (12.000Rp).

27 SEP Tisdag (6)
Lombok är en av de många charmerande, orörda öar och hälsar sina gäster välkomna med ett underbart natursceneri och långa sandstränder. Någon trängsel behöver man inte riskera eftersom ön än så länge är praktisk taget oupptäckt. Vi ska åka upp till Gili öarna där det underbara omgivningar med korall rev som når nästan ända upp till stranden. Passar på att växla lite pengar innan vi lämnar Mataram. För 200$ får jag 425.000 Rp vilket bör räcka ett tag.
Vi far nu upp till Nordvästra hörnet på Lombok (Bangsal). Från hamnen tar vi en de många småbåtarna till en av Gili öarna. Den första fulla båten (1.600 Rp) tar oss till Gili Trawangan. Vi får tag i en bungalow på Coral Beach No II. Dessa är precis nybyggda. Vi betalar dock 25000 Rp (Ink frukost = Pannkaka & kaffe). Det dyraste hotellet på hela resan men det var värt priset.

28 SEP Onsdag (7)
Vi anmäler oss till en PADI kurs på Blue Marlin Divers (som kostar ca 300 $ per man) för att få vår dykare licens. Både Tommy och jag har ju dykt tidigare. Det är fyra dagas kurs med sju dykningar. PADI är en Amerikansk organisation som har den modernaste utbildningstekniken. Det är den största och mest spridda organisationen i världen.

29 SEP Torsdag (8)
DYK-1: Gili Air Hauber, 5m 38 min. De andra nybörjarna får hålla till vid strandkanten.
DYK-2: Gili Trawangan H, 15m 45 min. Det är en tokig tysk om äventyrar hela gruppen. Efter alla har gått upp till ytan, dyker han ner ensam igen.

30 SEP Fredag (9)
DYK-3: Halik reef, 16m 28 min. Tysken fortsätter att spela allan och dyker mycket djupare än vi andra. Det kan ju tänkas att han behöver hjälp, och vi inte kan dyka ner för att hjälpa honom, pga. att vi då får överskrida säkerhetsmarginalen. Får även OK från Malysian Airlines!!

1 OKT Lördag (10)
Dykarkursen fortsätter med 2 dyk idag. Teorin är inte så svår. Vi har både engelsk och svensk litteratur att tillgå. DYK-4: Halik reef, 15m 28 min. DYK-5: Gili mid wall, 18m 22 min

2 OKT Söndag (11)
Vi tar ledigt från dykningen en dag. Det tar på krafterna att dyka. Istället går Tommy och jag runt hela ön. Det är varmt och vi saknar vatten. Puh !! Så när vi kommer fram till den första serveringen tar vi oss ett par drickor för att stilla törsten. Dumt att vi inte tog vatten med oss!!

3 OKT Måndag (12)
DYK-6: Andy reef (Gili), 22m 25 min ! Som nybörjare får man bara gå till 18m. Vi såg dessutom skuggorna av tre hajar. DYK-7: Gili mid wall, 18m 28 min. Såg en Havssköldpadda.
Det är dags att planera resten av resan. Vi båda vill se Komodo island´s, men det är frågan hur vi ska ta oss dit på bästa sätt.

4 OKT Tisdag (13)
Vi tar båten över till Lombok (Bangsal) för att i morgon kunna ta våran båt till Sumbawa -Komodo - Flores. Resan kostar 100 $ ink mat och ?! Vi övernattar på (Kontiki Beach Inn) en enkel bungalow nära stranden och båten. Vi går den korta sträckan upp till Pamenang för att äta lite gott. Det blir nästan en Ristafel med fem-sex små rätter. Det är en muslimsk restaurang, så de har ingen öl men de gick ut för att köpa det till oss. Ölen kostade dock lika mycket som maten. Totalt betalade vi ca 4 $ per person.

5 OKT Onsdag (14)
Det var inte riktigt den båten jag hade väntat mig. Skepparen vill ställa in båtturen. Det är bara två tyskar (vegetarianer) och vi. Vi sa att turen var garanterad att gå, så det är inte vårt bekymmer om det är lite folk på båten. Efter häftiga diskussioner kom det fram till en lösning på problemet. Det skulle ingå en hotellnatt (i Bima) på resan, men vi gick med på att denna skulle vi själva betala. Vi köper rikligt med mineralvatten som skall räcka hela resan på sju nätter. Alla entréer till Komodo och Rinca skall ingå (vilket skulle vara lättare sagt än gjort) . Efter vissa bekymmer att gå ombord kom vi äntligen iväg. Maten ombord är OK. Tyskarna äter inte kött och Tommy hade problem med magen, så det blir desto mer kyckling för mig. Under natten passerar vi en aktiv vulkan. Den glöder i mörkret! Båten ankrar för natten och vi ser fram mot en dag med bad och snorkling. Det är för sent att göra något i dag.

6 OKT Torsdag (15)
Ännu en dag på båten. På turen skulle det finna bra möjligheter för snorkling men verkligheten var en annan. För det första startar vi alldeles för tidigt (de vill till och med starta innan solen hade kommit upp) och båten ankrade kanske en timme före mörkrets inbrott. För det andra fanns det bara ett par fungerande Cyklop / Simfenor att tillgå. Vi får inget kött idag.

7 OKT Fredag (16)
Vi får möjlighet att få bada (på Sumbawa) i sötvatten och kunna tvätta håret från salt. När vi tuffar fram ute på havet, ser jag ett rådjur komma simmande! Den verkar ha kommit i panik då den simmar rakt ut från stranden. Besättningen lyckas fånga den med ett lasso. Tyskarna går i takt. De är Ultradjurvänner och de kräver att rådjuret skall köras in till land och släppas. Köttet motsvarar ett par månadslöner för dem. Efter stort rabalder slänger de helt sonika djupet över bord. Besättningen var sedan mer eller mindre förbannade på resten av resan.
På kvällen får vi ännu vegetarisk mat och vi frågar varför vi inte kan få kött. -: Chicking dead sir! Ett J-la skit prat. Besättningen tror väl att alla turister är vegetarianer. Då åt antagligen upp alla våra kycklingar. Här börjar mardrömmen. Båten går långt från land i ganska hög sjö, utan lanternor mitt i natten. Vågorna slår över däck där vi alla sover. Att sova under däck i dieselavgaserna är uteslutet. På morgonen är vi ordentligt blöta.

8 OKT Lördag (17)
Ankomst till Bima. Båten stannar ett bra bit från staden. Vi kräver att bli transporterade till staden. Enligt turen skulle båten stanna i Bima och inte utanför. De ser sin chans att tjäna extra pengar på oss. Mycket bråk för ingenting. Skepparen betalar motvilligt en Bemo till stan. Vi sover på hotell. (20.000 Rp) Dusch och WC vad skönt!

9 OKT Söndag (18)
Vi lämnar Bima på f.m. för att tuffa vidare mot Komodo. Vattnet är kristall klart. Att det finns haj i vattnet fick den tyska flickan erfara. Hon snorklade nära stranden och fick se helt plötsligt en haj framför cyklopet. Jag undrar vem som blev mest rädd !? Fiskarna lyckas att få tre fiskar. Två till besättningen, medan vi får bara en av dem.

10 OKT Måndag (19)
Ankomst till Komodo island. Vi får möjlighet att gå upp på land och sträcka på benen. På kvällen får Tommy ett frispel och kräver att få bli körd till land. Vi får fortfarande bara vegetarisk mat. Efter högljudd diskussion kommer han i land men resutangen har slut på all fisk & Kött. Han får nöja sig med soppa

11 OKT Tisdag (20)
Pulau Komodo och de närliggande de tre närliggande öarna (Rintja, Padar och en liten ö precis utanför Flores) är alla Nationalparker och hemvist för att av märkligaste djuren på jorden. Denna relik från forntiden frodas på öarna utan konkurrens från andra rovdjur. De kan döda stora bytes djur som Vildbufflar, Vildsvin Hjortar och Getter.
KOMODO VARANEN upptäcktes först 1912. Vuxna hannar når längd av (normalt) 2.5 m och väger 60 kg. Det största kända exemplaret var 3.1 m och vikten 166 kg. Det finns 2571 exemplar på Komodo och 795 st. på Rinca. Tillstånd måste köpas av en särskild myndighet (PPA). Numera använder man inte lockbete.
Vi går ut för att titta på de största ödlorna i värden nämligen Jättevaranen. Senare far vi vidare till Rinca (Rintja), där vi också såg några ödlor. Några vildhästar såg vi däremot inte. Fortsätter nu mot Flores och ankrar upp för natten. Flygande hundar (en slags fladdermöss) kom i tusentals, helt ljudlösa startade de alla på en gång. Ett verkligt skådespel.

12 OKT Onsdag (21)
Ankomst till Labuhanbajo (L´Bajo) på Flores. Vi kommer med nattbussen till Ende (380Km), med viken vi får en mardrömsresa. Bussen är full med ris säckar och kycklingar. Benutrymmet är inte anpassade för Västerlänningar. Det är tur att det är mörkt så att man slipper att se de dåliga vägarna. Floras är en kristen ö, där majoriteten av befolkningen är just kristna.

13 OKT Torsdag (22)
Framme i Ende finner vi snart en buss till Moni (54km), som skall vara bas för vår expedition till vulkanen Keli Mutu dagen där på. Hotellet Regal Jaya Home Stay lovar oss en Jeep till morgondagen. Jag såg en del lokala danser på kvällen (2500Rp). För mörkt för Videofilm.

14 OKT Fredag (23)
Vi hade beställt jeep (50.000 Rp) upp på vulkanen, men vår Hotellvärd sa att chauffören var i Ende. Ni får pengarna tillbaka, men då blev vi förbannade. Det kom en minibuss senare som tog oss upp på vulkanen, som saknade det mesta av bromsar. Denna vulkan är en av de mest fantastiska som finns i hela Nusa Tenggara om inte hela Indonesien. (Tull 2.000Rp). Det finns tre krater sjöar med olika färger. En är djupt oliv grön och den andra är ljust turkos. Sjöarnas färg ändras med tiden. En var djupt brun på 70-talet. Den tredje sjön som ligger ett styck ifrån de andra är svart. Sedan postar jag några kort, men då springer det fram en flicka och säger att det är någon service på postlådan. Jag försöker att få ut korten men det går inte. Det tar ca tio månader innan korten kommer fram. Senare på dagen besöker jag ett vattenfall i byn.

15 OKT Lördag (24)
Vi lämnar Moni för att åka ner till Ende för att sedan ta bussen till Labuhanbajo (L´Bajo), men vi finner bara en buss som går till Bajawa. Denna Hill Town är huvudstad för Ngada Distrikt. Klimatet här är bra med behagliga dagar och kyliga nätter. Hit är det 125km. Vi övernattar på Losmen Kambera. En dubbelsäng + en vanlig. Vi betalar inget extra för detta.

16 OKT Söndag (25)
Vi försöker på nytt att hitta en buss direkt till L´Bajo men den går bara till Retung (130km). Busschauffören lovar att det finns en buss som väntar där. Denna buss kan ta oss till L´Bajo. När vi kommer fram säger man till oss att den inte går på Söndagar. De erbjuder oss att övernatta på huvudkontoret, där finns det ett par gästrum. Detta gör vi och beställer en av de bästa platserna på bussen. Rummet kostar oss endast 8.000 Rp och standarden är där efteroch är inte mycket att hurra för. Vi upptäcker kattmat på rummet eller på svenska en mus. Det som tog oss en natt till Ende tar alltså nu tre dagar tillbaka!! Den ända fördelen är att man ser lite av landskapet. Nu är det bara 125 km kvar.

17 OKT Måndag (26)
Vi går upp ganska tidigt och får åka i hela två timmar i staden innan busen är tillräckligt full, för att kunna avgå. Bussen kostar 4.000 Rp per man. Tillsist är vi på väg till L´Bajo. När vi kommer fram frågar vi om det går en båt vidare till Sumbawa och Lombok. -:Ja, klockan åtta. -:AM or PM?! -:Yes!! Goddag yxskaft alltså. Det visar sig vara om två dagar klockan åtta på morgonen för båten, och åtta på kvällen för bussen på andra sidan (Sumbawa). Vi tar en båt till Waecicu Beach som ligger ca 20 minuters resa från staden. Där ingår det tre mål mat i priset. Bungalowen är mycket enkel utan el och vatten. Det finns en brunn med svavelhaltigt vatten som skall fungera som dusch. WC finns i ett eget hus. Här stannar vi två nätter.

18 OKT Tisdag (27)
En lat dag vid Waecicu Beach med sol och bad. Det finns ett antal Getter runt Hotellet!

19 OKT Onsdag (28)
Vi tar den lilla båten och far till hamnen. Jag har otur och spräcker mina byxor (inte så mycket till att börja med). Båten avgår från färjeläget runt klockan åtta på morgonen. Det är en behaglig resa. Vi stannar ett tag för att ta upp passagerare från Komodo. Vi landar vid Sumbawa åtta på kvällen. Bussen avgår snart, men man ser inte så mycket för att det är natt. Vi stannar för mat i Sumbawa Besar, vilket ingår i biljetten (men dricka får jag betala själv). Så småningom kommer vi fram till Pelabuhan-Pototono tidigt på morgonen dagen efter.

20 OKT Torsdag (29)
Ytterligare en Båt/Färja över till Labuhan och vidare till Mataram. Vi gjorde misstaget att inte beställa resan ända fram till Bali. Nu får vi försöka slå oss fram i röran på busstationen. I paniken stoppar jag pengarna (ca 8$) utanför byxfickorna, för nu är det jätte hål i baken och fickorna hänger på tre kvart. Hittar en buss (AKAS 14$) till Denpasar på Bali. Sedan letar vi efter en Bemo för att kunna åka till något billigt hotell. De försöker att blåsa oss. Tillsist ger vi oss och betalar ca 2$ för en Bemo. Övernattning på Hotell Adi Yasa, Jalan Nakula. Denpasar är huvudstaden på Bali och har omkring 300.000 inv. Staden är dammig, högljudd och förorenad.

21 OKT Fredag (30)
Reser till Celuk (40 minuter från Denpasar) som är Balis silvercentrum. Här ligger mängder av hantverksbutiker längs huvudvägen. Den mesta av designen är traditionell, men ibland hittar man objekt som är påverkade av västerländsk smak. Vi tillbringar hela dagen här för att besöka så många butiker man hinner. Köper ett par gamla Holländska mynt (1820 & 1841) till ett bra pris. På eftermiddagen försöker vi att hitta någonstans att bo och en restaurang. Detta visar sig vara svårare än vad vi hade trott. Tillsist hittar vi ett hotell. Mat får vi äta på gatan (Sate, gott och billigt). Hotellet lovar att köra oss till Kuta (för pengar) och ett billigt hotell.

22 OKT Lördag (31)
Vi fortsätter att gå i silver butiker på förmiddagen. Vid lunch åker vi vidare till Kuta och tar in på Sanjaya Beach Inn (ligger inte vid stranden !). Vi stannar hela 7 nätter och betalar 15.000 Rp för DR. Hotellet är lugnt då rummet ligger inne på gården. Duschen behöver dock lagas. Hotellet ligger på en sidogata till Jln Legian-Br Pengabetan. Sedan bär det av till McDonalds. Vi äter en Big Mac, en glass och ett glas mjölk. Efter så lång tid med ris och grönsaker smaker det extra gott med lite västerläsk mat. Kuta är Balis största badort endast 10 min från flygplatsen. Här finns barer, caféer och diskotek i massor och hundratals hotell. Priserna är skapliga pga. den hårda konkurrensen. Stranden är 10 km lång och sträcker sig från Turpan förbi Legan.

23 OKT Söndag (32) - TILL DEN - 28 OKT Fredag (37)
Sex dagar med avkoppling. Mycket sol och bad. Vi äter gott: bl.a. Grodlår och Grillade Bläckfisk (Huvudet). Mammas köttbullar är ett bra ställe att äta på, med så väl Svensk som Indonesisk mat. Priserna är humana. Sista kvällen släpper vi loss på diskotek några timmar.

29 OKT Lördag (38) - TILL DEN - 30 OKT Söndag (39)
Resan hem börjar. Vid lunch kör hotellet oss till flygplatsen. Planet till Kuala Lumpur (MH 714) avgår klockan 13.45 och landar tre timmar senare klockan 16.45 i Huvudstaden. Vi har fram till midnatt att fördriva tiden. Det blir tid för lite mat också. Har 5M$ och lite små mynt över. Klockan 23.55 lyfter flight MH2 till London.
Vi får bra service ombord. Det blir också filmförevisning. Efter natten ombord landar planet efter drygt 13 timmar vid 5 tiden på morgonen lokal tid på flygplatsen. Vi tar ett par smörgåsar och en öl på en av pubarna. Kockan 10.10 åker vi vidare med SAS flight SK524 och landar i Göteborg klockan ett på eftermiddagen och resan är nästan slut.

Med vänlig hälsning Torbjörn Sjövall

KUALA LUMPUR, Malaysia 1 Natt.. Kineshotell
KUTA, Bali             2 Nätter Anom Dewi Youth Hostel
MATARAM, Lombok        1 Natt.. Hotell Kanbodja
GILI TRAWANGAN, Lombok 7 Nätter Coral Beach no II
BANGSAL, Lombok        1 Natt.. Kontiki Beach Inn - Enkel Bungalow
BÅT RESA,              7 Nätter (1 Natt Bima (Sumbawa)
BUSS RESA, Flores      1 Natt.. ----

SUMMA 36 NÄTTER

BUDGET

INDONESIEN RESA: 36 Nätter / 39dagar
Båtkryssning (Lombok->Flores) 100 U$   758 Kr ( 21:06 Kr -  2:78 U$)
Inköp Souvenir                191 U$  1448 Kr ( 40:22 Kr -  5:31 U$)
Övriga Omkostnader            511 U$  3873 Kr (107:58 Kr - 14:19 U$)
Summa......... (Utan Dykning) 802 U$  6079 Kr (168:86 Kr - 22:28 U$)
Dykarkurs PADI (Lägre $ kurs) 306 U$  2275 Kr ( 63:19 Kr -  8:50 U$)
SUMMA ........ (ink Dykning.)1108 U$  8354 Kr (232:06 kr - 30:78 U$)
-----------------------------------------------------------------
LONDON                         10 £.   120 Kr (15:85 U$)
MALAYSIA                      100 M$   353 Kr (46:57 U$)
SUMMA UTGIFTER PÅ RESAN:     1170 U$  8827 Kr (226:33 Kr - 30:01 U$) 39d.

Flygbiljett                   983 U$  7450 Kr
Avbeställnings skydd           20 U$   150 Kr
Flygplats skatt                 2 U$    14 Kr
------ -------
TOTAL FLYG BILJETT:          1004 U$  7614 Kr (195:23 Kr - 25:76 U$) 39d.
-----------------------------------------------------------------
TOTALPRIS HELA RESAN         2175 U$ 16441 Kr (421:56 Kr - 55:77 U$) 39d.
                             1869 U$ 14166 Kr (UTAN DYKNINGEN)

Dock är vissa poster inte inräknade: Film, Framkallning, Vaccin m.m.